The important thing in science is not so much to obtain new facts as to discover new ways of thinking about them.
Sir William Lawrence Bragg (1890-1971)
The important thing in science is not so much to obtain new facts as to discover new ways of thinking about them.
Sir William Lawrence Bragg (1890-1971)
De belangrijkste vragen bij het psychologisch onderzoek zijn: wat is het probleem, waardoor komt het en wat kan eraan gedaan worden. Om de problemen effectief aan te pakken, worden de sterke en zwakke vaardigheden van het kind goed in kaart gebracht.
Na een uitgebreid intakegesprek wordt gestart met psychologisch onderzoek. Het onderzoek bestaat meestal uit de volgende onderdelen:
Eerder onderzoek
Soms is er al eerder onderzoek verricht. Er kan dan gebruik worden gemaakt van deze onderzoeksgegevens. Dit voorkomt dat allerlei tests opnieuw gedaan moeten worden. Het is wel belangrijk dat het vorige onderzoek niet te oud is. Het is mogelijk dat ondanks eerder onderzoek toch aanvullend onderzoek wordt uitgevoerd.
In de volgende gevallen wordt u doorverwezen naar andere instanties:
Second opinion
Soms is ergens anders al uitgebreid onderzoek gedaan of heeft een behandeling plaats gevonden. Het is dan mogelijk om een “second opinion” te vragen op grond van de bestaande rapportage.
Vrijblijvend advies
Het kan ook zijn, dat u gewoon vrijblijvend het advies van een buitenstaander wilt inwinnen, bijvoorbeeld over hoe het nu gaat met uw kind op school en wat er zou moeten gebeuren. U kunt dan mogelijke rapportage van te voren opsturen en op basis daarvan vindt een oriënterend gesprek plaats.
Professionals
Voor mensen die zelf in het vak werkzaam zijn, bijvoorbeeld als remedial teacher of orthopedagoog, is het mogelijk een gesprek aan te vragen op “consultancy”-basis. U stuurt voorafgaande aan het gesprek de gegevens van de cliënt op. In het gesprek wordt dan overlegd over de mogelijke interpretatie van de problematiek en de gewenste aanpak.
Bij overleg over "papieren" cliënten is het wel belangrijk dat u zich realiseert, dat uitspraken over de cliënt met voorzichtigheid bejegend moeten worden. Op papier, in de verslagen, kan een kind heel anders overkomen dan wanneer men het kind daadwerkelijk ziet.