Je hebt diploma's gehaald en je kunt je redden in je werk en in het dagelijkse leven. Maar eigenlijk vind je van jezelf dat je niet kunt rekenen of dat je er slecht in bent. Dat maakt je onzeker en het knaagt aan je. Met trucs, kunst en vliegwerk heb je je door je opleidingen heen geworsteld, maar je mist het echte rekeninzicht. Als er in het gewone leven gerekend moet worden, laat je dat liever aan iemand anders over.
Of je start een nieuwe opleiding en loopt opnieuw tegen het rekenen aan. Je begrijpt het niet echt en je zou het eigenlijk toch wel graag goed kunnen. Je wilt er wat aan doen, maar tegelijkertijd zie je daar tegenop. Verder vraag je je af of het wel zin heeft. Moet je je er gewoon niet bij neerleggen dat je geen aanleg hebt voor rekenen en dat daar niet zoveel aan te doen is?
Rekenbasis
Niet kunnen rekenen of rekenproblemen ervaren heeft veel oorzaken, zoals je kunt lezen in het blogartikel op deze website Rekenproblemen in de praktijk. Dat je niet goed kunt rekenen hoeft helemaal niet te betekenen dat je het niet zou kunnen leren.
Het is heel goed mogelijk dat er een degelijke rekenbasis ontbreekt. In het onderwijs is steeds maar doorgegaan met hogere rekenstof en vervolgens met wiskunde op de middelbare school, terwijl de leraren eigenlijk eerst aan die basis aandacht hadden moeten besteden. Rekenen is als een huis. Je kunt niet doorbouwen op een wankele basis.
Stress
Rekenen roept daarnaast vaak stress op en die stress versterkt de rekenproblemen. Je kunt niet meer goed opletten bij nieuwe uitleg. En als je wat moet uitrekenen, blokkeer je snel.
Doel rekenbegeleiding
Doel van de rekenbegeleiding, die hier wordt aangeboden, is om bij de basis te starten. Ja, daadwerkelijk de rekenstof van de eerste groepen van de basisschool. En te zorgen dat je die basisstof van het rekenen niet alleen goed begrijpt, maar ook beheerst. De basisrekenstof moet geautomatiseerd worden. Bij wijze van spreken kom je straks gedachteloos al tot het goede antwoord.
Van daaruit wordt er verder gebouwd aan je rekenkennis. Moeilijker rekenstof zal je daardoor makkelijker begrijpen, omdat je onderkent wat er aan ten grondslag ligt. Het fijne van rekenen is dat het logisch is en als je deze logica gaat begrijpen, zal iets wat er moeilijk uitziet in wezen helemaal niet zo moeilijk zijn.
De begeleiding is geen standaardbehandeling, maar is individueel afgestemd op wat jij nodig hebt. Steeds wordt onderzocht of je de stof beheerst. Is dat het geval, dan gaan we door naar het volgende. Aan rekenstof die je niet begrijpt of niet beheerst, wordt juist extra aandacht besteed. Dat alles in een rustige, geduldige en accepterende sfeer.
De begeleiding is gericht op het werkelijk aanpakken van de rekenachterstanden, rekenzwaktes en/of rekenproblemen. Inzicht en beheersing staan centraal. De begeleiding is dus niet bedoeld om opnieuw allerlei rekentrucs aan te leren zonder inzicht.
Motiverend
Zo'n degelijke aanpak van de rekenachterstanden en rekenproblemen kost tijd. Je zult niet onmiddellijk rekenwonderen kunnen verrichten. Er is inzet, motivatie en doorzettingsvermogen voor nodig.
Tegelijkertijd werkt het motiverend. Je zult ontdekken dat wat je eerst niet begreep, je nu wel duidelijk is. Het zal je zelfvertrouwen versterken. Niet alleen omdat je nu beter kunt rekenen en niet meer voorzichtig om dit pijnpunt heen hoeft te manoeuvreren, maar ook omdat je over meer vaardigheden en potentie beschikt dan je zelf had gedacht. Je kunt veel meer dan jezelf denkt, waardoor zich nieuwe wegen openen. Het zal je verder helpen bij andere leerstof en studies die gebaseerd zijn op reken- en wiskundig inzicht.
PABO- studenten
De rekenbegeleiding is ook erg geschikt voor studenten die de toelatingstoets voor de PABO, de Reken- en Wiskundetoets, RWT, willen halen of de toets Kennisbasis Rekenen, die in het derde leerjaar van de PABO afgenomen wordt. (Deze laatste toets wordt ook wel de Landelijke Kennis Toets wiskunde genoemd, de LKT.)
Niet alleen zullen wij in de begeleiding het rekenen grondig bespreken, ook zullen we stil staan bij (neuro-)psychologische kennis die relevant is voor de uitvoering van je latere beroep.
Informatief consult
Ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer informatie, maak dan een vrijblijvende afspraak voor een oriënterend informatief online consult. Dat eerste kennismakingsconsult is gratis.
Overweeg je daarna om door te gaan, dan kan je per keer een afspraak maken, maar je kunt ook een serie consulten afnemen.
De begeleiding zal tijd kosten, maar je zit nergens aan vast. Je kunt gewoon uitproberen of het je wat lijkt en als blijkt dat dat zo is, kun je steeds nieuwe sessies afspreken.
Hieronder volgt een overzicht van de mogelijkheden bij het afnemen van een serie consulten.
- Een kennismakingspakket van 5 sessie-uren. Deze 5 sessie-uren kunnen besteed worden aan het inventariseren van wat er speelt, een intakegesprek, behandelsessies of het afnemen van rekentoetsen.
- Een behandelpakket van 10 sessie-uren. Dit omvat bijvoorbeeld gesprekken, een handelingsplan en behandelsessies.
- Een behandelpakket van 15 sessie-uren. Dit kan het volgende omvatten: gesprekken, een handelingsplan, behandelsessies en een kort evaluatieverslag.
- Losse individuele sessies, individueel handelingsplan of evaluatieverslag. Het is mogelijk deze onderdelen afzonderlijk aan te vragen en daarvoor apart te betalen. Je betaalt dan het normale tarief en maakt geen gebruik van de korting, die gegeven wordt als je meerdere sessies afneemt.